En sak som slår mig är ett mycket märkligt beteende från ledningen. När jag nu slutar min tjänst efter 12 år så har jag aldrig fått klagomål på mitt utförande, eller bemötande i min tjänst. Jag har hela tiden fått höra att jag utfört mina sysslor till full belåtenhet. Dessuton så var jag var en av tio som fick högsta påslaget på lönen förra året -Då kan jag inte låta bli att fundera över hur dåligt mitt sista samtal i korthet med chefen blev.
Chefen stående mitt i dörrhålet till mitt kontor med sin arbetsplanerare bakom sig, tittandes över chefens axel, och jag sittande på min stol framför dessa två:
Chefen: Är detta din sista dag idag?Nu kan man ju tycka att det borde vara ett samtal chef och medarbetare emellan, där man sitter ner och tar en fika och liksom gör ett bra avslut, tex på waynes coffee på stan... Jo, så borde det vara på en arbetsplats där bemötande är en viktig grundsten.
Kenta: Ja, jag går på ledighet efter lunch!
Chefen: Så då är detta sista dagen som du jobbar, om jag förstått det rätt?
Kenta: Jaa!
Chefen: Då lämnar du mobil och nycklar innan du går härifrån. Epost och inloggningsuppgifter kommer att stängas av omedelbart!
Chefen till arbetsplaneraren:
Kan du svänga förbi och hämta dom innan han går härifrån?
Arbetsplaneraren: Javisst!
Nu finns det ett mycket bra och professionellt bemötande hos mina fd kolleger, gentemot deltagare och kunder, men det räcker tyvärr inte. Om dom, som ska leda oss i vårt arbete inte har den utbildningen och kunskapen, eller förmågan, så kommer korthuset snart att rasa, och det kommer inte bero på snömängden nu i vinter...!?
Lite att fundera över...
1. Anser sig din chef alltid ha stenkoll på läget? Då är sannolikheten stor att människor känner sig övervakade och inte får arbetsro och möjlighet att ta egna initiativ. En bra chef litar på sina anställda.
2. Om alla nyheter som presenteras är bra nyheter undanhåller troligtvis han eller hon dåliga nyheter. Det är viktigt att alla vet vad som är dåligt för att kunna förbättra situationen. Är det dessutom förändringar på gång vill alla känna att de vet vad som händer.
3. Håller alla alltid med det som chefen säger finns det två alternativ; antingen att de alltid anser att han eller hon har rätt, eller att de inte vågar säga ifrån. Oftast är sanningen den sistnämnda.
4. Chefen är så mycket på resande fot att han aldrig är tillgänglig.
5. Det är inget fel med att kritisera medarbetare, men inte inför andra. Kritik skall framföras enskilt.
6. En chef som inte tar något som helst personligt intresse i sina anställda är ingen bra chef. (källa: www.e24.se/)