tisdag 24 augusti 2010

Ett klagomål kan ses som ett hot eller en möjlighet?

Tisdagen den 18 maj 2010 kl 12:58 skickade jag in synpunkter på anvisad förtryckt blankett till "Ankeborg" och registrator, på hur jävla illa jag blivit bemött av "sex in the city" från mars 2009 och fram tills jag fick en skriftlig varning i maj 2010. Kl 15:47 samma dag kom det en läsbekräftelse från "Ankeborg"... Sen fullständig tystnad! Inte fått någon som helst reaktion på mina synpunkter... Förvånad? Inte alls, ett bra bemötande är inte deras starka sida, det har jag fått erfara den hårda vägen.

Nu i sommar så kom det ändå ett slags svar till oss alla på mina synpunkter, i form av ännu en tavla. I fikarummet fick den nya stora rosa tavlan flytta på sig (så viktigt var detta budskap). På den nya tavlan kan vi läsa: "Ett klagomål kan ses som ett hot eller en möjlighet". Hot, för vem? Möjlighet, för vem? Hur kan dom se klagomål/synpunkter som ett hot? Om ingen påtalar brister så kan vi inte förändra, och då finns det heller inget vi kan lära oss av, för att bli bättre... eller? Vi kanske redan är det perfekta företaget?

I september 2009 så var jag kallad till "Ankeborg" för att jag skickat ett besvärligt mail till mina kolleger och chefer. Där fick jag veta att, "om vi som chefer inte får veta, så kan vi heller inte agera"... Hallå!!! Ni vet nu!!! Hot eller möjlighet? Ja då fanimig måste man väl bemöta det som kommer in... eller? Fick i efterhand veta att det var fel blankett, den var tydligen inte för oss medarbetare... för oss finns det ingen blankett, därmed inga klagomål/synpunkter, heller inga hot - Så varför sätta upp en tavla som säger: Ett klagomål kan ses som ett hot eller en möjlighet!?

Tavlor med text och stora hjärtan i rosa har det lagts ner en jävla massa pengar på detta år, så om det blir en övertalighet i höst, så är det till bekostnad av dessa fina tavlor, dessutom så har alla inte fått en plats på väggen!?

"Ett klagomål kan ses som ett hot eller en möjlighet"? Jag blev ett hot på den förra adressen, så pass att en i gruppen "sex in the city" gick in och "toppstyrde" min senaste flytt därifrån, en flytt som jag planerat mycket väl med min chef och "planerare". Det gick inte fort nog, så ett telefonsamtal och en order från denne till "planeraren", raserade hela flyttplaneringen. När jag ifrågasatte detta så var svaret, att få bort mig så fort som möjligt, annars hade han blivit "tvungen att hyra lokaler på stan"... fram till min semester stod en av mina två fd lokaler fortfarande tom, och notan på denna flytt, blev mycket kostsam pga denna "toppstyrning".

Som ett "stjärnskott" från "Ankeborg" sa till mig när jag i nov 09 fick flytta min dataverksamhet från 47 kvm till 27 kvm: "Jag förstår att det kan vara slitigt med ständiga ”flyttar” men om man hjälps åt och stöttar varandra i stället för att se fel och brister hos varandra så går det mycket lättare."

Stötta varandra ja... hmmm... inte fan var "stjärnskottet" med och stötta och flytta. Fler som uteblev och som saknats i dom senaste flyttar (5 st 2008-2010) som jag har genomgått, var skyddsombud och fackombud... var fanns ni?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar