Jag har länge efterfrågat en redovisning av allt åkande på relationsresor/konferansresor så länge jag jobbade på Jobbcenter, Uppsala kommun, men fick det aldrig, varför? Ja det kanske den nya serien i kanal 5 kan ge svar på. Att jag ensam fick ta smällarna för att en konferans- personalfest gick över styr, det känner vi ju alla till idag i den så kallade "Blue moon bar -affären".
I onsdags, 22 dec berättade jag bl a om en av aktörerna i denna "affär", att han den 11 sep -09, berättade för mig att han skulle sluta och kanske byta branch helt och hållet och starta eget.
Ja, nu vet vi att så blev det inte, utan han "valde" det säkra före det osäkra och "fick" en *karriär rakt in i högborgen..."Ankeborg", som nu får ytterligare en ny chef för att där rusta sig inför ett nytt år med nya utmaningar och konkurrenter?
Konkurensen kommer att bli ännu tuffare 2011, och att då tillsätta en till chef i ett företag där cheferna redan är för många och som står långt ifrån dom som gör stordåden -medarbetarna, det är inte rätt sätt att möta sina konkurenter på, det är tycker jag att nervärdera deras kompetens och styrka inför 2011.
Allt handlar inte bara om pengar, men mycket kan man få för lite pengar. Om "ekonomerna" och "marknadsförarna" på min fd arbetsplats hade lagt alla pengar på seriös marknadsföring istället för dessa kostsamma relationsresor och annat "skit", så hade kanske riddarrustningen varit gjord av tjock plåt, istället för wellpapp idag. Om dom också behållt många av dom hårt arbetande medarbetarna, som fått sluta dom två sista åren istället för onödigt ökande chefsskap, så hade det kanske varit stabilare inför 2011?
Det är många Om, men jag tror att det är viktigt med ett seriöst chefs- och ledarskap, och istället för att vara "kompis" både privat och på facebook med vissa medarbetare, att dom istället tar alla seriösa hårt arbetande medarbetare på ett mycket större allvar, och inte lägger allt fokus på att "bli av med", "ignorera", "övertalsrapportera" medarbetare som engagerar sig i arbetsplatsens allmänna välmående, kommer med utvecklingideer och förslag på ekonomiska åtgärder för att behålla marknadsandelarna som medarbetare byggt upp under många år. Chefer som blir/är "övertaliga", dom tillåts göra *karriär, eller så får dom helt plötsligt jätteviktiga arbetsuppgifter som tidigare inte funnits eller behövts?
I en kommunal verksamhet så finns det ett mycket stort problem tror jag idag, och det är detta fenomen att flytta på medarbetare när det går dåligt, istället för att göra cheferna/ledarna ansvariga för det taskiga läge dom hamnat i, i sitt egna område, för det är ju trots allt så att medarbetarna gör, och ska göra som chefen säger i en kommunal verksamhet, annars så får medarbetaren helt plötsligt något annat att göra.
I den privata sektorn så är det tvärtom tror jag, där lyfter dom fram medarbetare som engagerar sig och ger företaget en knuff framåt, och dåliga chefer/ledare får ta sitt avgångsvederlag och anmäla sig till arbetsförmedlingen.
Glöm nu inte att titta på premiären av Konferensresan - Måndag 10 januari 20:00 på kanal 5. Känner du igen dig? Hör gärna av dig till mig så berättar jag om det här på bloggen, givetvis får du vara anonym! Här kommer det ett smakprov!
*Karriär är ofta benämningen på en persons utveckling inom arbetslivet. Att göra karriär kan innebära olika saker, såsom att klara av mer specialiserade och svåra uppgifter (funktionell karriär) klara fler och fler olika typer av arbetsuppgifter (utvidgande karriär). Med karriär menar man ofta att avancera på sin arbetsplats och sin position för att nå högre lön och mer ansvar. Ofta är karriär kopplat till utbildning och kompetensutveckling. Byte av jobb är ett annat vanligt sätt att avancera i karriären. (källa Wikipedia)
onsdag 29 december 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar