En bra chef eller en bra medarbetare?
Hur en ledare (du) undviker att skapa konflikter
Visst är det lätt att prata om hur medarbetare ställer till problem, men har du tänkt på att det är chefen som oftast är den största boven? Dilemmat påminner om elefanten i glashuset: en liten, liten rörelse kan orsaka väldigt stora besvär (kostnader). Här får du lära dig några knep om hur du först och främst rör dig smidigare, men också hur du undviker att bygga glashus.
1. Vill du ha lugn och ro?
Visst är det skönt när du slipper höra tjafs och meningslösa diskussioner, men betyder det att allt är bra? Tystnad kan betyda vad som helst och du är illa ute om du alltid tolkar den som lugn och ro. Håll hela tiden en öppen dialog med dina medarbetare. Då slipper du bli överraskad av det som pågår under ytan.
2. Känner du dig som en i gänget?
Om du känner dig som en i gänget betyder det inte att du verkligen är en i gänget. Visst kan du ha en nära och öppen kommunikation med dina medarbetare, men du förblir deras chef och ledare. Ditt jobb med att fatta beslut och ställa krav gör att relationen aldrig kan bli jämlik. När du känner dig som en i gänget är risken stor att du istället blundar för vad relationen egentligen handlar om.
3. Tänker du på att du har makt?
Din maktposition är ofta mer påtaglig för andra än för dig själv. När du sitter i möte och berättar om dina idéer, erfarenheter eller personliga åsikter är det ingen som säger att du är en mötessabotör. När du skojar med dina medarbetare eller tar plats på scenen vid er årliga kick off är det ingen som hejdar dig och säger att du har dålig humor eller du stjäl uppmärksamhet. Om du inte är självkritisk kanske du börjar tro att dina medarbetare faktisk hellre lyssnar på dig än på varandra.
4. Är du en klippa i ditt företag?
Se upp med att tro att på din egen förmåga som ofelbar. Du kan inte hålla möten utan förberedelser, föra viktiga samtal utan att ha tänkt igenom frågorna innan eller ge feedback utan eftertanke. Tänk på att få kritiserar dig öppet. Respektera de riktlinjer och regler du själv ställt upp och tro inte att ingen ser dig bara för att ingen säger något. Du är inte osynlig när du går tidigare, kommer senare, klär dig olämpligt eller gör sådant som dina medarbetare förväntas att inte göra.
5. Är du stolt över din titel?
Kom ihåg att det inte är din titel som gör dig till lämplig ledare. Ägna tid och engagemang åt att utveckla ditt ledarskap och sätt värde på att vara en bra ledare. Att ingen ber dig gå en ledarkurs utesluter inte att du behöver göra det. Ta reda på sanningen, men tro då inte att du kan veta vad dina medarbetare tänker, tycker och känner utan att faktiskt fråga dem.
(Om du inte har tid med kurser, läs Chefens bästa vän. Där hittar du det mesta som hjälper dig att bli en bättre ledare.)
6. Är du rolig?
Att skratta och ha roligt är alltid härligt. Om alla inblandade skrattar lika gott förstås. Undvik att göra dig rolig på dina medarbetares bekostnad. För dina medarbetare kan det vara en starkt obehaglig upplevelse att bli utsatta för din ironi eller att du driver med dem. Men även om du själv kan låta bli kanske du ändå måste lära någon annan att göra detsamma. Skydda dina medarbetare från varandra, om det behövs. Ta de svaga i försvar när de blir utsatta.
7. Har du en avslappnad personlig stil?
Att uppträda konsekvent och som god förebild är en bra grundförutsättning för ett bra ledarskap. Du sätter normerna och nivån för alla andra på ditt företag. Är du inkonsekvent och humörstyrd är det nivån du väljer. Om du tillåter dig att gå omkring sur eller med dåligt humör är det bara att acceptera att övriga gör detsamma. Så länge de jobbar kvar.
8. Har du ett par medarbetare som är riktigt duktiga?
Du gör bra i att då och då tänka igenom hur du behandlar dina olika medarbetare olika. Om vissa av dem visar sig få mer av din positiva feedback bör du veta vad det beror på. Om någon skapar irritation hos dig bör du undra varför. Gå igenom dem en och en och tänk efter. Din uppgift är att ge varje medarbetare den stimulans som denne behöver för att förbättra sin prestation. Den som mest behöver din hjälp är förmodligen den som ger dig mest besvär.
9. Tror du på gruppens styrka?
Det kan vara lätt hänt att du överdriver kraven på lagarbete så till den grad att du inte tillåter dina medarbetare att vara individer. Ett bra lagarbete kan vara en förutsättning för ditt företags slagkraft, men laget består alltid av individer som vill få respekt för vad just de står för. Den medarbetare som får möjlighet att pröva sin personliga uppfattning kan lättare behålla sin självkänsla, vilket gör henne mer harmonisk.
10. Vill du ha tävlingsinriktade medarbetare?
Undvik att ställa dina medarbetare mot varandra. Om du vill ha tävlingsinriktning måste du samtidigt betona behovet av samarbete. Båda beteendena måste bli uppmärksammade och belönade. Stress driver dina medarbetare in i intoleranta beteenden. Glöm pratet om positiv stress, det är bara förvirrande. Koncentrera dig istället på att se till att dina medarbetare vet vad de skall göra och att de gör det med kvalitet. Med eller utan tävling.
Källa: Chefsakuten
Tänkvärt:
"Ett bra teamarbete kännetacknas av att ingen känner sig för mer och ingen känner sig mindre värd. I ett framgångsrikt lag är ALLA beroende av varandra. När någon blir mera viktig då blir en annan mindre viktig och då är det inte längre ett välfungerande team."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar